torsdag 13 december 2012

Den om Lusselelle




Lusselelle, lusselella, 11 näääätter före jul!
Happy Lucia!

Vår morgon började med att min mor aka mormor, kommer intassandes till oss, med en liten ljuslykta och frukost. Det började förra året men är redan en liten tradition. Och sen sitter vi i sofforna, tänder datumljuset och tittar på julkalendern. Mysmys! 
Så här såg det ut på arbetsplatsen igår, när stadens Luciakandidater sjöng så vackert för oss (som jag skrev om i förra inlägget) och kusinen som jag nämnde (inte min då, utan sötnöten från andra sidan jordklotet) är flickan till höger om Lucian. På inomhusbalkongerna stod både patienter och personal, världens finaste tradition, tycker jag, sprida julstämningen där den behövs som bäst, bland sjuka och kanske ledsna, få dem att tänka på något annat ett tag. Underbara töser!




Här hemma har vi haft en stående diskussion om pojkar kan vara lucior. Sonen var först lite tveksam men jo, det tycker vi allt att de kan. Men inte han då, väldigt bestämt, han är och förblir en pepparkaka! 
Själv nöjer jag mig med att lyssna och sjunga med lite så där, det räcker. 
En annan rolig sak var julklappslunchen vi hade idag. Alla skulle ha med sig en present som kostat ungefär 30:- och så skulle det börja på R och så ett rim. God kycklingsoppa med pannkakor som efterrätt och sen paketutdelning och massor med fnissande! Så himla kul avslutning på den här LIAn, nu när jag bara har en dag kvar. Fick ett underbart gott rött te som heter Röda Mulen, som jag bara var tvungen att prova direkt jag kom hem och jag tror jag dog lilla godhetsdöden! 

Nu ska jag luta mig tillbaka i soffan och vila mig. Mitt knä är typ dubbelt stå stort, eller tjockt, vad säger man om knän? Ja ja, dubbel storlek i alla fall och sviiiiinigt ont... Och för er som undrar, det blir operation efter nyår... Inte helt oväntat, men inte roligt för det...

Sov gott, världen!

2 kommentarer:

  1. Hej Vännen!
    Hoppas allt är bra med dig! Inte har man mycket tid över till att blogga nu..är själv inte världens bästa bloggvän:)

    Vilket mysigt lussefirande ni hade! Vi har något liknade på jobbet fast med företagets egen kör som luciatrupp.

    Hoppas dit knä blir bättre sen efter operationen!

    Kraam Jenny

    SvaraRadera
  2. Vilken fin tradition ni har på luciamorgon! :) Låter inte roligt med ditt knä. Hoppas att det blir bättre. Kram

    SvaraRadera