måndag 2 december 2013

Endoprinsessans (icke-)glamorösa måndag


Här är vår vackra, vackra och handgjorda adventsljus! 
Vi föll handlöst, både jag och sonen, när vi var på Snogeholms julmarknad. Vi brukar ha blockljus men eftersom inte sonen kommer vara hemma varje advent eller på julafton så kändes det ganska överreklamerat att ha stora ljus i år och om vi ska vara ärliga - det har jag ju redan på vardagsrumsbordet och bränner på var och varannan kväll ändå, så något nytt fick det bli! Önskar att jag kunde göra sådana här ljus själv, men nja, för 140:- låter jag gärna någon annan göra det och få beröm för det istället! De små röda sammetsrosetterna for på i sista minuten innan det var dags att tända det första ljuset efter en lång dag på Ystads gator bland alla andra.




Ja, här har ni de sista korten från igår! Vackert väder och härlig stämning!
Men nästa år bestämde jag och Väninnan med de franska nerverna Cecilia, att vi tar glögg och pepparkakor hemma hos någon istället och struntar i att trängas runt och förtvivlat räkna in alla barn! 



Ok, nu får jag väl förklara mig.
Endoprinsessa?

1996 fick jag min första kroniska diagnos - Endometrios. 
Ett rent och skärt helvete i smärta och annat tråk.... Och som den 38 1/2-åring som jag är, så har det konstaterats att jag är i klimakteriet vilket gör att min Endo har "hoppat igång" igen. Kroppen tar ut det sista den kan av både livmoder och äggstockar nu och det resulterar i en extrem smärta som bara går att droga bort. Och det fick jag göra idag.... Men en perfekt sysselsättning när man försöker glömma hur ont allt under midjan gör, är att pyssla! Och pyssla med extremt små "pärlor" för att göra små nyckelringar till jul. Sonen var inte ett dugg imponerad av den lilla paketen med färgpluttar och plattor så jag tog hand om dem själv istället. Det var fantastiskt kul! Måste se om jag kan köpa fler miniplattor på Panduro och göra fler mönster. Till vad vet jag inte, spelar ingen roll bara tankarna får vila lite och den andra hjärnhalvan får jobba lite. 
(Om någon vill veta mer om endometrios, är det bara att höra av sig.)

Gårdagen medförde inte bara en julskyltning och springande pojkar som skrattade och hojtade utan även en härlig överraskning - 100 följare på Insta!! Tack tack tack, söta ni!! 
Ni vet verkligen vad som gör en Insta-fanatiker och bloggare, lycklig!

Ta hand om er, denna soliga och kalla måndag!
Love

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar