fredag 1 februari 2013

Den om att vara app junkie och sängens betydelse

Kuddfodral afSwedala

Mini-Me ca 3 månader

Visst har sängen betydelse för hur bra eller dåligt man sover.
Jag köpte en ny säng när vi flyttade. Jag tänkte ju att jag skulle få 120 cm av ren avkoppling och underbara drömmar. Hmm, jo du, lätt när den här lille killen, något större nu, inte har slutat ligga på tvären med benen i luften. Visst är det mysigt att krypa ner till en snarkande, sömnvarm liten som lägger sin hand på mitt öga när han vänder sig om, men nu när jag opererade mig fick han börja sova i sin egen säng igen. Han har somnat i sin säng, men sen kommit över till min i nästan ett år nu, trygghet så klart och det ger jag gärna. Men med hans sovställningar färska i minnet, kändes det som om det var dags att stoppa samsovandet så inte mitt knä skulle få både 30 kg barn på sig eller diverse sparkar. 

Sömn är något som jag har extrema problem med. Jag sover väldigt dåligt och nu börjar rygg och nacke ta stryk av sängen, men det som varit det största problemet det senaste halvåret ungefär, är mina mardrömmar! Allt från övergivna hus, till att Mini-Me försvunnit från planetens yta till hysteriska uppvaknanden med tårar i ögonen och skriket på läpparna. Ja, inget kul alls... 

Som tur är, är jag lite av en app junkie! 
Och den senaste appen i min samling heter Sleep Time (den snygga klockan nedan)
Blogger, Frälsarkransen, Mindfullness (svenska), RunKeepter, Shape Up, Sleep Time, Spotify, Whatsapp.

Vilken uppfinning, eller hur? Appar! Vem trodde att man skulle bli så fast på något som heter "app"?
Och visst är det så att det snart finns en app för allt du gör i hela livet! Sleep Time då. Som med de flesta andra appar kan du köpa fullversionen så klart, få fler funktioner och allt det där men det som gör att jag fastnat för denna är att det finns en underbar insomningsfunktion med sövande vågskvalp, man lägger den i sängen och den registrerar hur jag sover, man kan ställa in hur många minuter snoozefunktionen ska ha och massor med mer grejer. Den registrerar din REM-sömn, din lättsömn och när du är vaken och sen får du reda på allt detta i Sleep Lab. 
Om den funkar? Jo, det skulle jag vilja påstå. En natt glömde jag telefonen i bokhyllan och det såg ut som om jag bara hade haft en enda lång REM-sömn från det att jag somnade till det att jag vaknade - not likely! Och den där natten när min son försvann från jordens yta och jag vaknade och ville skrika - jo du, 30 % REM-sömn på hela natten, massor med uppvaknanden och resten bara lättsömn... och ja, jag var dödstrött dagen efter...

Så, är det någon mer som har problem med sömnen, så rekommenderar jag appen först, innan du springer iväg och köper en ny säng! Sen kanske det behövs ändå, vad vet jag, men vi kör billigaste alternativet först, eller hur?

Sov gott!




Detta är inget reklaminlägg, endast mina egna erfarenheter.

3 kommentarer:

  1. Sen jag blev singel är jag nu ensam om en 160 säng, eller jag delar med en liten hund som också gärna ligger på tvären. Men ändå, jag har aldrig sovit så gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha, ja, så kanske det är, jag köpte kanske för liten säng!?

      Radera
  2. Hej! Jag är singel och har en 120 säng, har sovit på den sen 2005 och den va redan gammal (haft den nångång tidigare också) Den är bästa sängen att sova i skulle inte våga byta! Drömmer, ja men sover ändå bra! Önskar dig en skön vecka! Kram Sirpa

    SvaraRadera