söndag 17 november 2013

Jul, jul, strålande jul





Det spelar liksom ingen roll att det är november och blåsigt som attan. Det spelar ingen roll att det kommer lite duggregn eller att gråigheten ligger som en yllemössa över himlen. När fina väninnan med sambo kommer på besök, då måste man ju valla runt dem lite! Och nu vimlar det ju av julmarknader över allt i Skåne! Alla packades in i bilen och iväg mot Skurup mitt på en lördag.
Svaneholms vackra slottsmiljö bjuder både på stämning, juldofter, trängsel och tomte - alla lyckliga och nöjda!

Och gipsnissen då?
Jo ni, trappa efter trappa, fyra våningar upp, vila på vissa avsatser, en klubba i handen - herregud, min hjälte! Inte ett pip om att det skulle göra ont, inte en enda gång och till och med så jag var tvungen att nästan trycka ner honom på en stol och tvinga honom att vila!
Han är grym, min Miniman!





Sen måste man ju ha korv och saft, så är det ju bara!
Och vila! 
Tro inte att vi kom tomhänta hem - inte en chans. Någon julklapp, en karta över Skurup som kommer bli använd som skattkarta i alla Indiana Jones-lekar, en lottvinst och lite annat godis, en lagomstor tygkasse (jag som alltid glömmer kasse när jag ska handla! Nu minsann ska det bli rättning i leden!) och lite annat smått och gott! Jag var bara tvuuuungen att köpa ny honung (nä, den andra är långt ifrån slut) med saffran och valnötter - men ni hör ju!! Hur kan man motstå, liksom?!

Jag har dragit mig för att planera adventsljusen. Mest för att katten är alldeles för nyfiken, men även för att sonen inte kommer vara hemma varenda advent och vi brukar ha blockljus, men det känns lite överdrivet med fyra blockljus i mitt hav av ljus som jag redan har på bordet. Så jag har velat lite fram och tillbaka; Ha adventsljus vs. strunta i det....
Men där, i en bod på väg upp mot slottet, stod det - vårt adventsljus! Så, nu bockar jag av ytterligare ett "att-hitta-innan-jul" från listan. Bild kommer, det lovar jag, men inte nu.
Idag vilar vi - små trötta hälsenor måste också vila, inte bara tränas. Så nu stannar vi i varsin soffa idag, välkommen, slappa söndag!

Love


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar