söndag 25 november 2012

Den om nissarna


Världens vackraste julskiva! 
Om ni är i Ystad den 16/12, boka biljetter till den gulligaste, mysigaste, vackraste, roligaste och varmaste julshow ever! Saxells jul! 
De tar ner hela sitt vardagsrum till teatern, ja, gran, soffa, soffbord, matta, allt och står där och sjunger julsånger. Hela söta familjen. Engelska Jennifer, svenska Micke och döttrarna som byter språk fram och tillbaka som om alla vore tvåspråkiga i hela stan. Jag har precis bokat mammas och mina biljetter, tredje året i rad nu, vår egna jultradition. Under ett par timmar glömmer man om det regnar ute, om granen står i ljusan låga eller om skinkan inte är handlad än, bara äkta julkänsla.


För mig finns det inte heller en jul utan mina Mailegtomtar! Jag måååååste ha dem framme, alla mina söta små. Jag har inte ens hjärta att packa ner dem när julen är över, de blir bara förpassade till ett lite undangömt hörn, men aldrig ner i en låda och upp på vinden. De brukar byta plats under hela december, just nu sitter de i vardagsrummet så jag kan se dem, påminnas om att julen kommer snart, snart.


Skulle plockat ner lådorna från vinden och börjat julpynta. Men känslan infinner sig inte riktigt, trots vackra skivan och sötaste nissarna. Tror jag väntar tills imorgon, när Mini-Me är hemma igen och kan hjälpa till. Då tror jag att jag ska värma glöggen och leta fram ljusstakarna och nojja mig över att jag fortfarande inte införskaffat några adventsljus, för att sen hitta den söta ljusstaken och slappna av igen. Jontons fina fönsterfigurer av Jesusbarnet i krubban och änglarna och de tre vise männen blev heller aldrig nerpackade. Han ville inte, "Jesus finns ju hela tiden, då gör det väl inget om de sitter kvar, eller hur mamma?" Nä, så klart inte, min sötnöt! Vill du ha Jesusbarnet uppe året om, så ska du ha det!
Men det är nog dags att damma av "Jesusboken" igen, som han kallar Barnens Bibel. Det finns många fina berättelser i den nu runt jul. 


Ja, så får det bli! 
Imorgon, när jag arbetat min första LIA-dag på kirurgen på lasarettet, när vi båda kommit hem, då ska vi julmysa, ja, så får det bli!

Julmys!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar