söndag 9 september 2012

Den om olika åsikter

Söndag och jag sitter här med en enda tanke i huvudet - hur olika vi tänker, hur olika vi prioriterar, hur olika våra behov är och hur olika vi anser att andras behov är.
Låter kanske som en konstig tanke så här på en "vilodag" men ja, detta är min söndagstanke.
Redan i förra bloggen hade jag söndagar som en egen etikett och det finns nog en baktanke med det. Söndagar är "Den 7:de dagen" och på den dagen vilade Gud från sitt skapande av världen... Mitt huvud vilar aldrig, något jag måste träna mig på.

Vad menar jag då, innan djungeltrummorna går på högvarv och folk missuppfattar allt?

Jo, jag menar precis det jag skriver. Har ni någonsin stannat upp och funderat på varför ni anser att något är viktigt eller inte? Är det för att ni själva anser det eller för att andra anser det? Och det finns inga rätt eller fel svar här. Jag har själv varit väldigt inriktad på vad andra anser är rätt och viktigt, väääääldig slav under vad som "passar in" och inte. Efter den "Stora Förändringen" i mitt liv, så har ju denna tanke kommit upp mer och mer, vad har jag gjort för att andra ville det, hur har jag själv varit för att andra ville det, vad har jag gjort för val för att andra ville det? Och hur går jag vidare med både val och revision av mina nya val och mina redan gjorda val.
Låt mig ta ett exempel: Förra bloggen började med heminredning. Den handlade mycket om hur det såg ut (på ytan) och vilka saker som kom in i huset och vilka saker som försvann, vad som var inne och vad som var ute, hur saker och ting ändrades för att passa ett visst behov. Men vems behov?
Jag gjorde val för att passa in, för att inte stå ut, för att underlätta och släta över. Men för vem? Vem mådde bäst av det?
Jag började gå en annan väg, jag började sätta mig emot mig själv, sluta tänka så mycket på att passa in och göra rätt... Vem mådde bäst av det? (Ingen aning...!)

Jag har väldigt bestämda åsikter! Jag står för det! Jag har väldigt klart för mig vad som är väldigt viktigt, ganska viktigt eller inte viktigt alls. På gott och ont...
Nu är jag tex satt i en situation där jag måste ta in en massa andra åsikter igen. En massa andra personers "väldigt viktigt, ganska viktigt och inte viktigt alls". Samtidigt så finns det redan personer i min närhet som jag håller på att revidera och lära mig deras "väldigt viktigt, ganska viktigt och inte viktigt alls".

Vissa anser att lycka är viktigast, pengar, bra betyg, saker, kärlek, stort hus/stor lägenhet, inredning, kläder, bilar, barnen, egen lycka osv osv, listan kan ju göras hur lång som helst...
Om man får frågan på stan; Vad är viktigast för dig? vad skulle du svara då? "Mina barn/mitt barn!" troligen, eller hur, för vi vill ju inte framstå som dåliga föräldrar. Men är man en dålig förälder bara för att man skulle svara något annat? Kanske om man sätter pengar före barnen, ok, det skulle väl inte vara helt ok, kärlek före barnen är inte heller helt ok, i min bok. Man har sitt barn närmst sitt hjärta, självklart!

Jag skulle sååå klart också svara mitt barn! Men efter det då? Vad kommer då? Finns det något som delar första platsen med barnet/barnen?
För mig - ja! MIN lycka! För om inte jag är lycklig, kan jag inte vara en lycklig mamma eller lycklig förebild för mitt barn! Men misstolka inte min lycka med fel saker!

Min lycka för mig just nu är tex min skola! Att jag kommit in, gör något med mitt liv, jobbar mot ett nytt mål, förhoppningsvis mot ett nytt jobb. Det är också vårt hem, att vi har ett fint hem där vi trivs, mår bra och känner glädje och trygghet. Det ingår i min lycka och därför delar den första plats med min son.
Det innebär inte att jag skulle offra min sons lycka för min egen! 

I skolan får vi olika uppgifter som är till för att vi ska öppna våra ögon, bredda våra sinnen, sluta tänka i "boxen". Det är oundvikligt att jag tar in det i mina andra liv; mitt singelliv och mitt mammaliv! För att ändra åsikter, revidera val och göra nya (förhoppningsvis bättre) ingår i att mogna och ingår i livet, hela tiden!

Men visst är det svårt... Visst uppstår missförstånd och visst blir det konsekvenser, men det viktigaste är väl att man kan stå för de val man gjort, både nu och för resten av livet? Men jag har bestämt mig, efter ett sms jag fick i veckan, att nu är mina val mina och jag har inga problem med att förklara hur jag tog beslutet eller stå för dem, och det är lika viktigt för mig som att kunna svara på frågan; Vad är viktigast för dig? Och med lätthet svara; Min son och min lycka! utan att verka självisk.

1 kommentar:

  1. Det som alltid är viktigast för mig är faktiskt jag själv. Om jag inte mår bra så mår ingen av de människor som verkligen betyder något för mig heller bra. Barnen behöver en mamma som mår bra, sambon behöver en sambo som mår bra. Jag behöver må bra.
    Jag är lite dålig på att komma ihåg att faktiskt göra valen som jag vet är rätt. Det är lättare att sätta barnen och sambon framför mig själv.
    Jag tror att jag har blivit bättre på att inte bry mig så mkt om vad andra tycker men det kommer alltid finnas vissa människor som man är känsligare mot än andra. Så är det bara. Tror det ska vara så också för det är de människorna som får en att växa, sträva, komma framåt.

    Men att först och främst må bra själv är viktigt för att vardagen ska fungera.
    Kram

    SvaraRadera