måndag 28 maj 2012

Att ha krav

Mycket intressant läsning mötte mig idag!
Att jag är singel har ju inte något missat tror jag, och för er som har missat det, jo, så är det!

Igår satt jag på Facebook och även där finns grupper för singlar (säg den del av internet som inte innehåller dejtingsidor/grupper) och som en reflektion skrev jag mitt första inlägg: "Jag är så sjukt trött på att vara singel"
Inget mer.

Döm om min förvåning när det idag finns ett 40-tal kommentarer på mitt inlägg! Allt från "Det är jag med" till "Det är bara att gilla läget"...
Ok, ja, på ett sätt är det väl bara att "gilla läget" men då tänker jag - var i mitt inlägg skrev jag att jag inte accepterade min situation? Jag skrev att jag var trött på den, inte att jag till alla medel måste ha någon!

Lite längre ner kom frågan om krav. Någon kille hade skrivit att man måste sänka sina krav, två tjejer svarade att de inte hade några, en tredje tjej svarade att "så kan man ju inte skriva"...
Då kände jag att det var dags att "lägga mig i" igen!

Jag har krav! Som ensamstående mamma MÅSTE jag ha krav! Annars skulle jag inte älska mig själv! Om jag tar "första bästa" (som någon skrev) så kan det bli hysteriskt fel för mitt barn (och för mig så klart, yxmördare finns på nätet också) och om jag sänker mina krav, kan det både skada min son och resultera i ett kärlekslöst förhållande! Är det allt jag är värd? Nä, absolut inte!!

Så jag skrev att jag har krav, för jag älskar mig själv! Jag har även levt länge på andras villkor och det tänker jag inte göra längre! Jag har fått ta skuld som inte varit min, ändra på mig för att bli älskad och gömma mig, för att bli accepterad.

Jag har alltid jobbat mycket med mitt inre och mina mentala spärrar och har fått upp ögenen ytterligare nu, tack vare ett möte med en viss person och ett boktips.
Och nu är det kärleksenergi som gäller! Äkta möten, skuldfria möten och en sann kvinna som går ut och möter världen!
Jag har lagt av mig skulden, tagit till mig mina fel, men bejakar HELA mig!

Så här är jag, med krav, känslor, kärleksenergi och öppna atomer!
Come on, world! I love you!

2 kommentarer:

  1. Självklart att man ska ha krav! Har man inga krav utan man "nöjer sig med första bästa" ja då handlar det inte om kärlek utan då handlar det om ensamhet. Sen finns det krav och "krav". Ålder, hårfärg, typ av arbete osv. är inga riktiga krav enligt mig. Det jag ser som riktiga krav är grundläggande saker som gör att förhållandet fungerar och att man känner sig lika värda.
    Stå på dig med dina krav, en dag finner du någon som är värd dig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sötnöt! Det är så jag tänker också! Och precis som du skriver, det finns krav och krav. Jag har väl mer basic stuff på listan, precis som du uttrycker det med - något som gör att man känner sig på samma våglängd.

      "Du måste älska dig själv, innan du kan älska någon annan" hör vi ju hela tiden, men ingen lyssnar längre! Och även om jag med tycker att det är en klyscha utan dess like, så vill jag ändå framhäva vikten av att inte glömma sig själv, bara för att man vill passa in. Jag måste vara snäll mot mig själv och värna om mig själv, för att inte skadas - men varför är det så fult att säga så idag? Jo, då är vi ego och självupptagna...

      Så, framför LAGOM egoism, LAGOM självupptagna och starka människor med massor av insikt och kärlek! Då tror jag man hittar den rätta vägen!

      Kraam!

      Radera