söndag 22 april 2012

Att ta tid att sitta tyst

Hur många har varit på Taizémässa någon gång?

Taizé skiljer sig från andra mässor i det svenska kyrkoåret. Det är en mässa för att tänka, stanna upp, sitta tyst, söka styrkan i stillhet. Musiken som spelas och sjungs är korta sånger med mycket upprepning som i sin tur blir en slags mantra. Kören sjunger inga egna sånger utan alla sjunger samma och inga psalmer. Det är flera tända ljus i kyrkan och prästen håller ingen predikan.

Bild tagen med Instagram

Lilla söta Snårestads Kyrka. 
Mitt i programmet finns inlagt att vi endast sitter tysta. Där man bara får vara i sitt eget huvud, med sin egen dialog med Herren, eller bara njuta av lugnet och tystnaden. Jag ber som vanligt, om att Herren ska vara med mig... Det är allt jag behöver och ber om, att jag inte behöver möta mina dagar ensam i världen (både den fysiska och den mentala). Och det är speciellt när man hör hur andra hjärtan letar sina böner, när andra respekterar att det ska var lugn och ro, att få tid att bara sitta tyst.

Bild tagen med Instagram
Herre, var med mig!

Alla fick ett ljus av vår underbara präst Anna, detta tänder man (om man vill) när man fått nattvarden, innan man går och sätter sig igen. Och vi sjöng hela tiden. Det är en speciell känsla att se alla de vita små ljusen stå tillsammans, brinna tillsammans, finnas tillsammans, och alla lågor skiner lika klart, lika starkt, lika känsliga. 
I denna stressiga värld, där så mycket är ovisst, där både orättvisor och ondska finns så nära inpå oss, så måste vi ta oss tid, att sitta tysta, att finnas till, att våga vara sårbara och i all vår ensamhet, bli starka tillsammans. Det finns så mycket vi inte kan påverka, så mycket måsten och krav. Så mycket som ställer till det, både för oss själva och för dem omkring oss. Ibland är det svårt att hitta ut igen, hitta ljuset igen eller bara hålla huvudet ovanför vattenytan. Och hur ska vi hinna göra det, om vi inte tillåter oss själva att få vara i stillhet? Om vi måste vara starka och duktiga hela tiden? 

Jag kan inte annat än uppmana er som fortfarande inte varit på en sådan här mässa, att gå! 
Oavsett om man är väldigt kristen, lite kristen eller total ateist - det handlar bara om att ge sig själv tid, tid att bara få sitta tyst...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar