lördag 27 april 2013

Den om flera timmar i friska luften och en ruskigt bra början på balkongen




Oj oj ooooooj, vilken dag jag har haft!!
Söta väninnan kom med sina minisar och drog iväg mig till en oas jag helt klart missat, trots att den ligger så nära, Åbergs plantskola!!
Oh My! Det hade ju varit så lätt att go bananas där och spräcka alla typer av budget som någonsin existerat! Inte bara för att allt var så vackert uppradat och fint utan även för att där fanns ALLT!! Det var väldigt nära att jag faktiskt kom hem med ett valnötsträd! Men vad i hela världen skulle jag haft det?? Tur att jag tog mitt förnuft till fånga. Men jag har en stark känsla av att det kanske kommer med ett olivträd nästa gång jag åker dit, vilket också är totalt galet, var ska jag vinterförvara det, liksom?? (Känner jag mig rätt, så kommer jag absolut hitta ett ställe! Sonen kanske får ge upp ett hörn av sitt rum eller så)

Och pelargoner... Mina dog ju i flytten, det blev för mycket för dem och när de bara blev tanigare och tanigare så gav jag upp. Men åå som jag har saknat dem! Och tror ni inte de har unikisar där?? Jojo! Jag hade en toppen-toppen hjälpreda, vi sniffade på doftpelargoner och kom gemensamt fram till att de flesta inte alls doftade gott, så de fick stanna i växthuset på plantskolan. En skulle dofta som kryddiga äpple, nja, nä, det höll vi inte med om, varken jag eller lilla F. Ju längre jag gick där och läste på lapparna, desto mer högg det i hjärtat... Mina stooora fina pellisar från Petrigatan... En annan tid, ett annat liv... Och jag kunde inte köpa samma sorter som då, det förstod jag direkt då. Det gick inte. För många minnen. 
Så, eftersom jag inte kan leva utan en Mårbacka, så fick det bli en annan sort, en Tant Hanna och som sällskap till Tant H, fick det även bli en Mrs. Kingsbury, det kändes som om dessa två damer kommer att passa bra hemma hos oss! Two more ladies i detta nya hem, det blir toppen!

Balkongen? Ja, den ser ni ovan! Köpte även en liten söt körsbärstomatsplanta och en murgröna, men hade inte krukor så det räckte! Och de fina krukorna som blev planterade, de fick jag av snälla väninnan! Jordgubbsplanta, smultronplanta, spenat, persilja, rosa lavendel, röd backsippa, vit fjällsippa och Åbergs egna specialjord, ett par hinkar vatten, en halvblöt katt och en timme på balkongen senare... Ja, resultatet ser ni ju! Hysteriskt nöjd över mig själv! 
Kvar på inköpslistan är nu balkongmöbler, en liten grill och ett rosaprickigt parasoll från Rusta. Men det får vänta lite, fram tills dess kommer jag slänga ut våra gamla dynevar och fårskinnet, då kan man njuta ändå!

Nu är det ryggläge i soffan efter ett job well done, omplåstrad hand eftersom katten behövde duscha efter att ha varit med och "planterat" och vänta på att ögonen inte orkar vara vakna längre, vilket känns som om det inte dröjer. Plantskolor, picnic, lekplatslek, busungar, fniss, skvaller och skratt och "unna-sig"-shopping tar verkligen musten ur en!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar