fredag 5 juli 2013

Vad är det för dag egentligen?




Ja, semesterlunken den kom ju direkt. Det trodde jag faktiskt inte, med tanke på att det bara var två dagar, en supersnabbsemester helt enkelt. Men jag blev helt klart förvånad när vi kom ut på stan idag, vad är det för dag idag egentligen? Det vimlar ju av folk på gatorna?! Jahaa, det är fredag.... Udda... Affärerna stänger inte kl 14 och det är liv och rörelse ute. Men ok, det var ju ett tag sedan jag var ledig en fredag, så ja, det tog ett tag innan jag vande mig, både vid den växlande molnigheten och alla människorna. Semester alltså, vilken bra idé!



Det var inte bara folk ute på stan idag, det var även den årliga "Bonden på stan" så kreatur, utställare, traktorer, tipsrundor (på tre frågor, lagom lång allstå) och gratis sockervadd om man orkade stå i en evighetskö, och det orkar man ju om man ska fylla sju år och bara är 138 cm hög. Han fick dock muta sin ömma moder med en gratisbulle från ståndet vid sidan om, annars vet jag inte om jag hade orkat. 

Och spättkaka och bygdegårdsdräkter och pelargoner och klostret, ja, allt i en salig blandning, allt ryms där, runt den gamla byggnaden, in och ut mellan rosorna och bänkarna. Folk på murarna, folk på bänkarna, folk på gräsmattorna, folk på gatorna, jo, överallt. Och varmt och skönt och lagom lunk, vi går när vi vill, vi kommer när vi vill, vi ändrar oss när vi vill. 




Vi avslutade semesterfredagen med att bekläda oss i psykadeliska glasögon och skratta oss fördärvade på den söta lilla bion i stan, Dumma Mig 2 i 3D, vilken kick! Precis rätt underhållning för stora och små! 
Nu sitter jag här med en massa foton att redigera, sonen har krupit i säng med paddan och spelar Harry Potter och imorgon ska vi inta Lund och våra gratisbiljetter till Vattenhallen och experimentera oss trötta i huvudet. Och kanske softa med en grill och goda vänner på kvällen eller om det blir en lugn kväll tillsammans med den nu trattbeklädde katten som förgäves försöker ta hand om sitt sår som han inte når. Det är inte lätt att bli av med manligheten och sen till på köpet få en tratt trädd över huvudet och ändå känna som som "en av killarna", men jag är imponerad, han repar sig mycket bra! 

Men nu tar vi semesterfredagskväll! 


1 kommentar: