lördag 26 oktober 2013

Alla borde ha en grön lampa


"Mamma, jag vet att du älskar vitt, men jag haaatar det!"
Jodå, sonen vet minsann vad han tycker om och inte - så när han fick vita tapeter så fick han nästan ett litet frispel på mig! Jag försökte förklara att man inte kan få en hyreslägenhet tapetserad i röd-blå-randiga tapeter, det går liksom inte, men det resonemanget var rena dumheterna enligt honom. 
Jag har lovat honom att den dagen jag köper en lägenhet så ska han få anmäla sitt rum till "Fixa rummet" på Barnkanalen, han tycker även att vi ska måla alla dörrkarmar i lägenheten i olika färger... nja... det får vi nog se hur det blir med det.
Men fram tills dess den dagen kommer att jag står som hemmansägare igen, så gör jag vad jag kan för att piffa upp hans vita rum. Röda bordsben till skrivbordet, blå kontorsstol, svart bokhylla och röd-vit-randiga gardiner toppat med en ny grön rislampa!



Det var inte så svårt att tacka ja till en tripp till IKEA idag. Temat för helgen är slappa-plugga-fixa utan inbördes ordning och IKEA bjuder (trots lönehelg) både på slappning och fixning. Fröken Cilla kom som en virvelvind och redan på vägen in till Malmö så hade vi avklarat en massa saker, sånt som man bara kan prata med andra singelmammor om. Inne på IKEA berättar hon att hon inte tycker om julen, vilket gjorde mig helt förtvivlad och satte allt jag hade på att omvända henne innan vi kom ut igen! Så, in med henne bland alla fina juldukade bord, alla julinspirerade sovrum och "Tänk den här i julklappskalendern! Jag får nog köpa två, en till sonen och en till katten!". 

Och jag lyckades! 
Hon kom ut med en hel kasse jul! Och troligen måste vi åka tillbaka för jag lyckades kära ner mig i en pappersjulgran! Jamen visst måste jag ha en pappersgran! Jag har ju katt och glaskulor, det går ju inte. Jag kan bara se vilken fin skräphög granen kommer bilda, med en tigerrandig katt i toppen och glaskross i hela vardagsrummet. Både Cilla och jag köpte en stor förpackning med pappersjulpynt eftersom båda äger sådana där flygkatter som kommer från ingenstans och rakt upp i taket. Min lurvboll hoppade förresten upp på toalettlampan ovanför handfatet i natt och välte min doftolja. Han doftar fantastiskt gott nu! Och resten av lägenheten också för den delen - små doftande tassavtryck på alla golv!

Sopborste, silvergirlanger (två paket), grön rislampa, två mjukis möss, två grytunderlägg retrostyle, rosa silikonbakplåtspapper med kanelbullar på, rött paketpapper, julig tejp i tre varianter, bästa kaffeglasen i rosa och nougat, duntofflor, kakburkarna på bilden ovan (3-pack), julgranspynt i papper, en stor presentpåse för sonens största julklapp, julklappsetiketter, tesilar och värmeljus.
Jag skulle faktiskt bara ha tesilar och värmeljus.....

Imorgon får jag ta tag i det sista temat för helgen - pluggandet. Men det är imorgon, nu tänkte jag sätta mig framför en film med en enormt stor kopp te!

Love, love, love.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar